Salut i Benestar

Salut i benestar

MENJAR RECOMANABLE

Per portar una dieta sana s’haura de menjar 5 cops al dia, 3 principals, i 2 “tentempiés”. A totes les menjades, combinar sempre una proteína + un hidrat de carboni + una grassa saludable. Beure entre 2 o 2,5 litres d’aigua diaris. Menjar entre 5 i 7 racions de fruita i verdura al día. Menjar 1 o 2 llegums i 1 ou a la setmana.

Les grasses saludables estàn formades principalment per àcids grasos insaturats.

ACTIVITAT FÍSICA

Hem de practicar 150 minuts de activitat moderada a la semana. (com a mínim).

Fer activitat física regularment aporta benestar a la vegada que ajuda a prevenir malalties com la diabetis, la hipertensió,  el sobrepès i l’obesitat, els infarts del cor, les demències i alguns tipus de càncer.

Fer activitat física per tenir una bona salut i prevenir malalties és fàcil!

LES PROTEÍNES

Les proteínes són un compost orgànic fet d’aminoàcid. Els hidrats de carboni són biomolècules orgàniques formades de carboni, hidrogen i oxigen.

Per a què són necessàries?

  1. Transporten la substància grassa a través de la sang i així eleven les defenses de l’organisme.
  2. Mantenen i reparen els teixits. Fan una funció de resistència i estructural. Regeneren, reparen i donen resistència als òrgans i teixits.
  3. Tenen un paper molt important en la producció d’enzims metabòlics i digestius.
  4. Participen en els mecanismes de defensa ja que formen part de l’estructura dels anticossos del sistema immunitari.
  5. Compleixen una funció energètica ja que poden aportar 4 kcal d’energia per gram.

ALCOHOL I DROGUES

ALCOHOL

Sabem que consumir, ja sigui cervesa, vi o qualsevol destil·lat, per sobre dels nivells considerats de risc pot causar efectes negatius en la nostra salut i benestar.

El risc de patir trastorns de l’estat d’ànim, com depressió i angoixa, és més alt en les persones que consumeixen amb risc que en les que no ho fan. 

DROGUES

Vivim en una societat de consum que té també uns hàbits molt arrelats de consum d’algunes drogues com l’alcohol, el tabac i d’altres (entre elles, els psicofàrmacs). Sovint associem el consum de drogues a les persones més joves, però hem de tenir en compte que també pot ser freqüent en les persones adultes.

El consum de drogues comporta diferents riscos, a més del de dependència, que inclouen:

  • Riscos per a la salut: problemes al fetge, als pulmons, problemes cardiovasculars, malalties mentals (ansietats, depressions…), accidents de trànsit, embarassos no desitjats, etc.
  • Riscos socials: absentisme escolar o laboral, baralles, aïllament de la família, baix rendiment, etc.
  • Implicacions legals: multes per tinença o consum en espais públics, pèrdua de punts del carnet de conduir, etc.

DESCANS SUFICIENT

Descansar és molt important perquè com gastem molta energia durant el dia, les nostres neurones necessiten descansar i és un ingredient clau per la nostra salut i el benestar en general.

Els problemes a l’hora de dormir pot ser a causa d’altres problemes, com falta de concentració, pèrdua de la memòria o fins i tot problemes físics. Per això és molt important, seguir una sèrie de pautes que afavoreixin:

  • Menjar lleuger. Anar a dormir amb l’estómac ple és perillós per molts motius, un dels principals és que pesadesa altera la son. Escollir per un menjar baix en calories és la millor opció per preparar-se per la son.
  • Infusions relaxants. En lloc de cafès, abans de dormir es pot prendre una infusió relaxant, són molt efectives, per exemple les infusions: valeriana o la til·la.
  • Aigua sí, però… Prendre grans quantitats de líquids abans d’anar a dormir farà que sigui necessari aixecar-se durant la nit. L’Aigua s’ha de consumir al llarg del dia, però millor abans de dormir.
  • Veure la televisió o llegir. Hem d’evitar veure la televisió o llegir abans de dormir.

Començar el dia amb bones rutines

  • Prendre un got d’aigua a temperatura ambient en dejú. Hidratar-se després del dejuni de la nit en comptes de començar amb un menjar sòlid i consistent és importantíssim, ja que el cos ha de rebre aliment sòlid a poc a poc.
  • Netejar el cos en sec amb un raspall (es pot trobar a Biospace). És una rutina que millora la circulació sanguínia i l’eliminació de toxines, així que permet expulsar els tòxics del cos més ràpidament. Tenir el cos lliure de toxines és sinònim de salut i el punt de partida per comentar un estil de vida més saludable.

Ara us deixem uns vídeos per a que vegueu les diferents formes de portar una vida saludable.

Desplaçat dalt de tot